Wymiana przepustnicy w Punto

Oglądając na różnych forach zdjęcia przepustnic i czytając jak bardzo się brudzą i zatykają, pomyślałem, że może i mnie się przyda małe czyszczenie. Trafiłem także na informację, że można założyć do Punto 1.2 przepustnicę z Palio 1.4, dzięki temu więcej powietrza będzie w stanie dostać się do silnika. Niestety słabo się przygotowałem merytorycznie i jeszcze kupiłem nie tą część co chciałem.

Przeglądając wiele ofert z przepustnicami do Palio, omyłkowo zakupiłem przepustnicę do silnika 1.2. Stwierdziłem, że trudno. Oczyszczę, nasmaruję i wymienię. Więcej powietrza nie będzie, ale przynajmniej element będzie działał bez zarzutów.

Przepustnicę rozebrałem do części pierwszych, odmoczyłem, oczyściłem i przetkałem wszystkie kanały. Silnik krokowy został wysunięty, oczyszczony i nasmarowany. Czujnik otwarcia przepustnicy sprawdziłem multimetrem czy działa prawidłowo. Następnie wszystko skręciłem i zabrałem się do montażu.

Po zdjęciu obudowy filtra powietrza zdziwiłem się bo spodziewałem się, że przepustnice do silników 1.2 z obu modeli będą takie same, a tu „nowa” (czyli z Palio) ma większą średnicę kanału powietrza niż ta w samochodzie. Poza tym wszystko wyglądało tak samo. Oryginalna w samochodzie miała średnicę 32 mm, tej z Palio niestety nie zmierzyłem. Jednak moja radość, że uda się ostatecznie dostarczyć więcej powietrza, szybko uleciała. Niestety podstawa przepustnicy – gruba, gumowa podkładka między kolektorem ssącym, a samą przepustnicą – ze względu na swoją średnicę 32 mm, nie pozwala na lepsze dotlenienie.

Podejrzewam, że przeróbka polegająca na montażu przepustnicy od 1.4 do 1.2 była przewidziana do silnika MPI, gdzie (odkryłem już po fakcie) kolektor ma inny kształt i trochę inne mocowanie. U mnie jest SPI i za wiele chyba się zrobić nie da. Zastanawiam się jeszcze nad poszerzeniem otworu w tej gumowej podstawce…

Przy okazji – uszczelka przepustnicy do silnika 1.1 prawie się nadaje. Prawie bo średnica wewnętrzna jest mniejsza, ale nóż do tapet wystarczy by ją odpowiednio powiększyć. Wystarczy przyłożyć do przepustnicy i nożem po ściance przejechać, wygląda idealnie.

Poniżej kilka zdjęć z wymiany i po wymianie. Nic nie przecieka, lewego powietrza też nie bierze, przynajmniej jeszcze nie zaobserwowałem.

Wymieniając lub czyszcząc przepustnicę, warto założyć nowe opaski zaciskowe na węże i zamontować nowy filtr powietrza.

Przepustnice do silników 1.2

Przepustnice do silników 1.2

Przepustnice do silników 1.2

Przepustnice do silników 1.2

Silnik po demontażu przepustnicy

Silnik po demontażu przepustnicy

Podstawa przepustnicy

Podstawa przepustnicy

Część układu dolotowego po wymianie przepustnicy

Część układu dolotowego po wymianie przepustnicy

Część układu dolotowego po wymianie przepustnicy

Część układu dolotowego po wymianie przepustnicy

Ten wpis został opublikowany w kategorii Fiat Punto mk1. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *