Uszczelnianie wybieraka skrzyni biegów Fiat cz. 1

O tym, że ciekną wybieraki w skrzyniach biegów w wielu modelach Fiatów można przeczytać na forach internetowych. Instrukcji jak uszczelniać też pisać nie będę bo można ją znaleźć tutaj (Fiat Punto forum) i kilka fajnych zdjęć jest też tutaj (Punto mk1).

Przy wymianie sprzęgła, zmieniłem też olej w skrzyni i od tego momentu z wybieraka się leje. Na tyle intensywnie, że co jakiś czas potrafi ze skrzyni kapnąć, jak postoi i z obudowy zdąży spłynąć. Dla mnie to dużo. Uważam, że z żadnego elementu nic nie powinno się wydobywać.

Ponieważ Punto wozi mnie codziennie, a dostęp do warsztatu mam tylko weekendami, to wszelkie naprawy muszę wykonywać szybko i nie mam miejsca na komplikacje bo części w tym czasie nie da się kupić. Z tego też powodu, żeby poradzić sobie z wyciekiem, zakupiłem używany wybierak i podobnie jak z przepustnicą, zacząłem go na spokojnie czyścić i wymieniać uszczelnienia.

Przeważnie cieknie z dwóch miejsc – z simmeringu na około głównego wałka (nr 1 na schemacie poniżej) wybieraka i przy oringu na wodziku (nr 10 na schemacie poniżej) podłączonym do jednego z cięgien od zmiany biegu.

Elementy wybieraka (schemat z Fiat EPER)

Elementy wybieraka (schemat z Fiat EPER)

Zakupiłem simmering firmy Corteco o wymiarach 20 x 30 x 7, dokładnie model 12001623B. Koszt 8zł.
Oring o wymiarach 12 x 2, olejoodporny. Koszt 50 gr.

Warto też spróbować zdobyć zawleczkę która blokuje wałek, jest to numer 11 na schemacie. Zawleczka ta może być pęknięta lub uszkodzić się podczas jej wybijania. W katalogu Fiata ma numer 14164070 i nazwana jest jako „WTYCZKA”. Powinno to być do dostania w ASO. W momencie pisania tego postu czekam na odpowiedź z ASO czy jest to do kupienia. Powinno kosztować koło 2 – 3zł.

Jeszcze jedna uwaga: choć to może oczywiste, ale po zdjęciu zawleczki i segera (numer 5 na schemacie), przy wyjmowaniu wałka (nr 1) warto zachować ostrożność, bo za sprawą sprężyn, większość tych elementów chętnie wyskoczy w powietrze… Rozsądnie jest uważać na twarz…

Gniazdo simmeringu

Gniazdo simmeringu

Simmering u mnie siedział bardzo mocno, nie chciał dać się wyciągnąć. Pomogło podgrzanie obudowy wybieraka wokół simmeringu. Kluczowe jest by szybko podgrzać obudowę, zanim rozgrzeje się element który chcemy wyjąć.

Wybierak po czyszczeniu i rozbiórce

Wybierak po czyszczeniu i rozbiórce

Ten wpis został opublikowany w kategorii Fiat Punto mk1. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *